Handelen in Zuid-Afrika

Pragmatisch, doelgericht, humorvol: hoe business aan de Kaap kan lukken.

 

De eerste ontmoeting

Zowel in privé- als in zakelijke omgang wordt in Zuid-Afrika eerder een vormloze, maar ook directe communicatievorm gebruikt: aangenaam, hoffelijk en tegelijkertijd doelgericht. Zuid-Afrikaanse managers maken daarbij graag gebruik van een droge, Britse humor.

De eerste ontmoeting dient vooral om elkaar te leren kennen en om in te schatten of u te vertrouwen bent. Uw partner zal in verhouding snel to-the-point komen en minder waarde hechten aan status, titel, formaliteiten en protocol. Duidelijke taal en voorstellingen worden hier als deugd gezien.

Ook als u de onderhandeling zeer pragmatisch en doelgericht aangaat, richten Zuid-Afrikanen zich verder minder op processen en tijdschema's. Onderbrekingen in de vorm van vragen tijdens een presentatie worden doorgaans als normaal ervaren.

 

U goed presenteren

Als u als inleiding een presentatie wilt gebruiken, moet u deze volgens het KISS-principe (keep it simple and stupid) kort en krachtig houden.

Vul uw voordracht niet alleen met algemene informatie over uw bedrijf, maar ga veel meer in op de specifieke aspecten van uw zakelijke activiteiten in Zuid-Afrika. Toon de voordelen van uw product of dienst, en onderbouw deze met documenten, getallen en aanbevelingen van derden.

Als u een toespraak houdt, lees dan zo min mogelijk af van papier, en gebruik een goede, subtiele humor.

 

De onderhandeling

Zuid-Afrikaanse onderhandelingspartners kennen de spelsoorten bij onderhandelen in internationale zaken. Houd er rekening mee dat een openingsaanbod wordt getest op flexibiliteit. Realistische aanbiedingen met geschikte veiligheidsmarges zijn het beste. Uw onderhandelingspartners zijn in het algemeen open en flexibel.

De sterke Britse wortels van de Zuid-Afrikanen merkt u door een harde, maar billijke concurrentie. Ze zijn geen “ijskoude” onderhandelaars, maar streven er eerder naar om een consensus te bereiken.

 

De omgang met contracten en overeenkomsten

In Zuid-Afrika is de omgang met contracten niet zo op details gericht als bij ons. Contracten worden eerder algemeen gelaten om de Zuid-Afrikaanse zakenpartner speelruimte te geven. Overeenkomsten worden in Zuid-Afrika vaak nog met handjeklap bezegeld. U moet er in uw eigen belang echter op aandringen om belangrijke details schriftelijk vast te leggen. Let er ook op uw eigen overeenkomsten na te komen. In een zakelijke gemeenschap die zo klein is als de Zuid-Afrikaanse wordt het gauw rondverteld als een buitenlands bedrijf een contract heeft verbroken.

Zorg ervoor dat alle contractdetails duidelijk gedefinieerd zijn. Maak bijvoorbeeld een nauwkeurige lijst van welke diensten en termijnen u verwacht en welke consequenties volgen als deze niet worden nagekomen. Een goede projectmanager kan bij deze taak zijn waarde hebben: hij definieert samen met uw onderhandelingspartner de mijlpalen van het project.

 

Zakelijke aspecten

Zuid-Afrikanen houden ervan om plezier te maken. De levenswijze van een echte workaholic wordt eerder kritisch bekeken. Aan de Kaap de Goede Hoop wil men zakelijk succes hebben, maar tegelijkertijd ook genieten van zijn privéleven. Zo wordt u door zakenpartners vaak uitgenodigd voor een “Braai”, een Zuid-Afrikaanse barbecue. Deze uitnodiging moet u altijd aannemen.

Zuid-Afrika is een land dat een dynamische ontwikkeling doormaakt met alle bijbehorende voor- en nadelen. Kennis van de zakelijke omstandigheden, lichte Britse humor en interesse voor dit mooie land met haar eigen geschiedenis, zijn waarden die Zuid-Afrikaners zeer op prijs stellen.

 

Taalkundige ondersteuning

Als uw bedrijf ondersteuning nodig heeft bij de vertaling van contracten of andere soorten teksten, staan onze ervaren vertalers tot uw beschikking.