Hoe succesvol een bedrijf opzetten in China?

Dankzij zijn marktomvang, dynamische economie en lage productiekosten is China een ongelooflijk aantrekkelijke bestemming om een bedrijf op te starten. Een bedrijfsverplaatsing of een bedrijf opzetten in China mag u echter niet onderschatten. Zakendoen in China verloopt stap voor stap en vraagt een strak plan. We bieden een overzicht.

 

Welke troeven biedt de Chinese markt en waarom een bedrijf opzetten in China?

Met een BBP dat 14,34 biljoen dollar bedroeg in 2019, en een gemiddelde economische groei van 8% per jaar, is China de op een na grootste wereldmacht na de Verenigde Staten. Het land laat zich vandaag gelden als belangrijkste speler op het wereldpodium en fungeert als ideale ingangsbasis naar Azië.

Projectorganisatoren, buitenlandse investeerders en ondernemers die een bedrijf starten in China, een nieuwe afdeling of businessunit creëren op Chinese bodem, krijgen toegang tot een potentiële consumentenmarkt van 1,4 miljard mensen.

In China kunt u trouwens tegen zeer lage kost produceren (productie, constructie en transport zijn kostenefficiënt). Arbeidskrachten zijn er ook goedkoop. Als bewijs van de aantrekkingskracht van de internationale handel in China, hebben 430.000 buitenlandse bedrijven er zich reeds gevestigd.

In 2001 is de Volksrepubliek China is uiteindelijk toegetreden tot de WHO (Wereldhandelsorganisatie). Hierdoor is het nu eenvoudiger om als buitenlander een bedrijf te starten in China. Het land heeft zijn douanetarieven sterk verlaagd en schrapte intussen veel belemmeringen voor de handel in China met internationale bedrijven.

 

Zakendoen in China: tips bij challenges

Ondanks de vele voordelen om te investeren in China of uw handel uit te breiden op Chinese bodem, zijn er ook challenges voor buitenlandse ondernemers bij dergelijke projecten.

Er bestaan talrijke voorschriften bij het opzetten van een internationale handel in China. De toegangsvoorwaarden tot de Chinese markt variëren volgens activiteitensector en volgens de provincie in China.

Diverse sociale media worden er gecensureerd, bijvoorbeeld Twitter en YouTube. Dit euvel kan de communicatiestrategie bemoeilijken en vraagt een aanpassing aan de lokale tools en trends.

Het is eveneens belangrijk te weten dat intellectuele eigendom in China vaak wordt geschonden. Daarom dient u juridische bescherming aan te vragen voor uw bedrijfsproject.

De taalbarrière en de culturele verschillen bieden nog meer uitdagingen aan buitenlanders. De sociale regels zitten diep verankerd in de samenleving, ook in de bedrijfscultuur.

Bij alle stappen om uw bedrijf te starten in China (juridische procedure, handelscontract tekenen, onderhandelingen, onderaanneming ...), dient u de gangbare culturele codes te kennen en te respecteren, vooral in de Chinese provincie en stad waar u het bedrijf wilt opzetten. In China worden 7 verschillende talen en vele dialecten gesproken door maar liefst 56 etnische groepen! Er zijn dus heel wat taal- en cultuurverschillen, ook op het vlak van gedrag, behoeften en verwachtingen van de consument.

 

Hoe internationale handel drijven op de Chinese markt?

Wilt u een bedrijf starten in China? Bij het opzetten van een bedrijf, hoofdkantoor, afdeling of productiesite op de Chinese markt, moeten we belangrijke stappen volgen alvorens er handel te voeren.

Marktanalyse en identificatie van groeisectoren

De Chinese markt is uiterst complex en grootschalig. Vooraleer een internationale handel op te zetten in China, voert u een gedetailleerd marktonderzoek uit. Dit marktonderzoek vormt de basis voor een gedetailleerde analyse van vraag, aanbod, kansen, sterktes en zwaktes, bedreigingen, concurrentie, consumentenbehoeften, ... Uw aanbod, de positionering en de groeistrategie worden volgens deze verschillende factoren aangepast.

Tegelijkertijd is China erg competitief in sommige sectoren, namelijk: productie,  landbouw, mijnbouw, dienstensector, Tech, Fintech ...  China is marktleider in e-commerce.

In welke stad uw bedrijf opzetten in China

China biedt met zijn oppervlakte van 9.597 miljoen km² verschillende en gevarieerde vestigingsmogelijkheden. Grote, dynamische en aantrekkelijke steden met een open blik op de wereld zijn de favoriete bestemmingen. Daaronder vallen voornamelijk Beijing, met 20 miljoen inwoners, Shanghai, dat meer dan 26 miljoen inwoners telt, maar ook Shenzhen, Kanton, Hong Kong, Wuhan, enz. De stadskeuze moet worden gemaakt op basis van uw activiteitengebied, en zal afhangen van vraag en aanbod in die sector op lokaal niveau.

Administratieve en juridische stappen

Het land staat open voor internationale handel. Toch wordt investeren in China door de regering soms sterk aangemoedigd, terwijl andere investeringen beperkt of strikt verboden worden. Buitenlandse investeringen worden geklasseerd in drie categorieën van sectoren:

  • Aangemoedigde sectoren: gezondheidszorg, cultuur, maatschappelijk werk, technische diensten, financiële sector, transport ...
  • Beperkte sectoren: oprichting van instellingen voor hoger onderwijs, ziekenhuizen, landbouw ...
  • Verboden sectoren: productie en uitzending van televisieprogramma’s, verkoop van tabak, juridisch advies over Chinese wetten ...

Informeer vervolgens naar de wettelijke verplichtingen voor buitenlandse investeerders en de te nemen administratieve stappen voor uw activiteitensector bij de betrokken gemeente en volgens het type onderneming.

Lokale partner vinden

De procedures voor de registratie van een bedrijf in China zijn vrij omslachtig en vereisen een goede kennis van de werking van de Chinese administratie.
De beste manier om dit te doen? Maak gebruik van een organisatie of vind een lokale partner die u met deze procedures kan helpen. Wenst u een Nederlands bedrijf te starten in China? Dan kunt u bijvoorbeeld een beroep doen op de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: u ontvangt persoonlijk advies bij uw plannen om een bedrijf op te zetten in China. Ze helpen u ook de lokale cultuur, de specifieke eigenschappen en de marktbehoeften in China beter te begrijpen.

Rechtsvorm kiezen voor onderneming

Om een bedrijf op te starten en vorm te geven in China, zijn er meerdere opties. U kunt kiezen tussen de volgende rechtsvormen:

  • een vertegenwoordiging: dit is de eenvoudigste optie, maar een verkoop- of aankoopactiviteit in China is hiermee niet mogelijk.
  • een equity joint venture  (EJV), of de vereenvoudigde vorm daarvan, een coöperatieve joint venture (CJV): hiervoor is wel een lokale partner nodig. Deze mogelijkheid wordt sterk aangemoedigd door de overheid.
  • een onderneming in buitenlandse handen (wholly foreign owned enterprise - WFOE): het bedrijf kan zich zo in China vestigen zonder tussenkomst van een plaatselijke investeerder en de zaakvoerder krijgt veel autonomie en flexibiliteit.

Bij iedere rechtsvorm horen een aantal wettelijke voorschriften, administratieve stappen en financieringsmogelijkheden. De toegelaten activiteiten kunnen zelfs variëren in functie van de opgerichte onderneming. Deze stap dient dus erg gewichtig genomen te worden en liefst met professioneel advies.

Hulp van een vertaalpartner

Eerder kon u reeds lezen dat China een grote diversiteit aan talen kent. Het Mandarijn is trouwens één van de moeilijkste talen ter wereld. De taalbarrière kan wel degelijk een obstakel vormen bij het opzetten van een bedrijf in China. Om de communicatie met de lokale partners te vergemakkelijken, doet u beter een beroep op een professionele vertaler:

  • beëdigde vertalingen voor officiële en wettelijke documenten bij het opzetten van uw bedrijf,
  • vertaling van uw website, marketing-, sales- en institutionele documenten in het Chinees,
  • een tolk tijdens gesprekken met lokale partners,
  • vertaling van financiële, juridische en technische documenten ...

Vraag een gratis prijsofferte aan

en ontvang binnen 24-48 uur een voorstel

  1. Geef aan wat u wenst
  2. Vraag een prijsofferte aan
  3. Bevestig en ontvang uw bestelling

Bedrijf opzetten in China: onze antwoorden op uw vragen

De veiligste manier om de Chinese markt te betreden is samen met een professional of een organisatie die u bij elke stap van uw opstart in China begeleidt. Deze Aziatische markt is echt vrij complex en uitgebreid. De markt is ook onderworpen aan talrijke codes, voorschriften en culturele gebruiken die moeten worden nageleefd om zich met succes in het land te vestigen.

Met zijn 1,398 miljard inwoners biedt China aan buitenlandse investeerders toegang tot een grote en diverse markt. In dit Centraal-Aziatische land zijn buitenlandse merken enorm populair, ze zijn gelijk aan kwaliteit voor de consument. Premiumproducten, luxe, mode en cosmetica zijn er bijzonder gewild. Sinds China deel uitmaakt van de WHO, exporteren buitenlandse ondernemers gemakkelijker naar het land.

Een bedrijf opzetten in China biedt enkele voordelen voor westerse bedrijven. U hebt aanzienlijk minder onderaannemers nodig, want China beschikt over een grote hoeveelheid geschoolde arbeidskrachten. Die zijn goedkoper dan pakweg in Europa of Noord-Amerika, maar dit verschilt regio per regio.